KezdőlapCímlapFeltalálták a műanyagot, ami képes lebomlani a vízben

Feltalálták a műanyagot, ami képes lebomlani a vízben

Egy új, algaalapú műanyag 97 százaléka még akkor is lebomlik a komposztban és a vízben, ha mikroszemcsékké őrlik őket. És mindezt kevesebb mint hét hónap alatt teszi. A kutatók remélik, hogy a felfedezett műanyag felváltja majd a jelenlegi, kőolajalapú műanyagokat, melyek igencsak károsak az egészségre és a környezetre is.

Az elmúlt években rengeteget lehetett hallani a mikroműanyagokról, azaz a mindennapok során használt műanyagtermékekből származó apró, szinte elpusztíthatatlan darabkákról. Számos kutatás összpontosított arra, hogy összegyűjtsék és eltávolítsák a környezetből a mikroműanyagokat, és ezzel megelőzzék az általuk okozott problémákat.

A San Diegói Kaliforniai Egyetem (UC San Diego) és az Algenesis anyagtudományi vállalat kutatói azonban máshogy próbálták megközelíteni a problémát: létrehoztak egy olyan növény alapó polimert, amely hét hónap alatt lebomlik biológiailag még akkor is, ha mikroműanyaggá őrlődik.

„Még csak most kezdjük megérteni a mikroműanyagok következményeit. Megpróbálunk helyettesítő anyagokat találni a már létező anyagok helyett, és biztosítani, hogy ezek a helyettesítő anyagok a hasznos élettartamuk végén biológiailag lebomlanak, ahelyett, hogy a környezetben gyűlnének össze. Ez azonban nem könnyű” – jelentette ki Michael Burkart, a UC San Diego kémia és biokémia professzora, valamint az Algenesis társalapítója és a tanulmány egyik szerzője.

„Amikor körülbelül hat évvel ezelőtt először létrehoztuk ezeket az algaalapú polimereket, mindig az volt a szándékunk, hogy teljesen biológiailag lebomló legyen. Rengeteg adatunk volt arra, hogy az anyagunk eltűnik a komposztban, de ez az első alkalom, hogy mikroészemcsék szintjén is megmértük” – tette hozzá Robert Pomeroy, aki szintén a kémia és biokémia professzora, az Algenesis társalapítója és a tanulmány szerzője.

A mikroműanyagokat komposztban tesztelték, azaz olyan körülmények között, amely természetes mikrobákat tartalmaz. A komposztminták vizsgálata 90 nap után az újonnan kifejlesztett szemcsék 68 százalékos csökkenését mutatta, 200 nap elteltével pedig ez a szám 97-re nőtt.

Ezután vízben is tesztelték. A 90 és 200 napos időközökben szintén 68 és 97 százalékuk tűnt el.

„Ez az anyag az első műanyag, amelyről bebizonyosodott, hogy használat közben nem hoz létre mikroműanyagokat. Ez több mint egy fenntartható megoldás a termék életciklusának végén és a zsúfolt hulladéklerakóink számára. Ez valóban olyan műanyag, amely nem fog megbetegíteni minket” – mondta lelkesen Stephen Mayfield, a tanulmány egy másik szerzője.