Több mint tizenhat órás vita után, szerda hajnalban végül elfogadták az Európai Unió tagországai azt az öt környezetvédelmi törvényt, amellyel jelentősen megfékezik a károsanyag-kibocsátást Európában. A döntéssel az új dízeles és benzines autók végórája is közelebb került.
Az elfogadott klímavédelmi törvények közül a többi között a fosszilis üzemanyaggal hajtott új gépjárművek forgalmazását 2035-re betiltják és a tervek szerint egy több mint egymilliárd eurós alapot fognak létrehozni, hogy támogatni tudják a károsanyag-kibocsátás miatt kivetendő adók megfizetésében a szegényebb országokat.
A zöldtörvények az unió számára lehetővé teszik, hogy 2030-ra a tagállamok együtt 55 százalékkal csökkenteni tudják a kibocsátást az 1990-es év szintjéhez képest.
A tervek szerint az eredeti kitűzött évhez képest egy évvel később, 2027-ben fogják a szén-dioxid-kibocsátást megadóztatni, a 2027-2032 időszakra a szegények állampolgárok adótámogatása céljából pedig létrehoznak egy 59 milliárd eurós alapot.
Mint ismert, az Európai Parlament a hónap elején bólintott rá az Európai Bizottság azon javaslatára, hogy az új benzines és dízeles autók eladását gyakorlatilag 2035-re betiltják az Európai Unióban. Az öt törvény részleteiről bár most hajnalban döntöttek a környezetvédelmi miniszterek, csakhogy még egy újabb kör hátra van: az Európai Parlamentnek kell véglegesen határoznia róluk, ami vélhetően heves vitákkal jár majd.
Frans Timmermans, az EU Green Deal élharcosa úgy véli, a mostani megállapodással sínre került a kontinens károsanyag-kibocsátásának kérdése: amit 55 százalékkal csökkentenek, az évszázad közepére pedig elérik a nulla kibocsátást.
Európa legnagyobb autógyártó országa, Németország csak egyetlen pont teljesülése esetén volt hajlandó elfogadni a javaslatokat. Az EU-tagország csak úgy ment bele, hogy ha egy olyan kitétel kerül bele a javaslatokba, amely szerint csak olyan autókat és kisteherautókat lehet majd 2035 után értékesíteni, melyek szén-dioxid kibocsátása nulla, valamint – gondolva a jövő fejlesztéseire – értékesíthetők lennének ún. szén-dioxid-semleges üzemanyaggal működő járművek is – értesült Deutsche Welle.
– Ez a mostani döntés jól mutatja, hogy el fogjuk érni klímavédelmi célkitűzéseinket. Egyben megfelelő időt hagy az európai autóiparnak, hogy átgondolja és megtervezze a jövőjét – mondta Steffi Lemke, német környezetvédelmi miniszter.
A Politico összefoglalója szerint a törvények elfogadásakor voltak, akik trükköztek és saját érdekeiket ki tudták harcolni, mint például a szigetek, Málta, Ciprus és részben a görögök. Az említett kisebb államok elérték, hogy a légi és a hajózási kibocsátás terén nagyobbal rendelkezzenek, mert árut csak így tudnak a szigetekre szállítani.