A Mol Nyrt. jelentős mennyiségű készletein felül a biztonsági kőolaj- és kőolajtermék-készletek 74 napnyi nettó importnak felelnek meg – derül ki a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) adataiból.
Ez a mennyiség a hazai piacra levetítve azt jelenti, hogy hosszabb időre képesek lesznek biztosítani a folyamatos ellátást. A probléma forrása valójában nem az, hogy nincsen elég kőolaj, hanem sokkal inkább az, hogy nincs elég kőolaj-finomítói kapacitás.
Mint azt a Mol korábban közölte, a cég eddig még sohasem látott rekordmennyiségű profitra tett szert az ársapka bevezetése óta. Ennek legfőbb oka, hogy a vállalat, amely a magyar piac 80%-ának az ellátásáért felel, változatlanul hozzájut az olcsó orosz kőolajhoz, miközben a világárak viszont teljesen elszálltak, emiatt pedig az árrések soha nem tapasztalt módon kinyíltak.
Ahogy arról korábban már a Blikk is beszámolt, a Mol megüzente a magyar vidéki, családi tulajdonban lévő független kis benzinkutak üzemeltetőinek, hogy november 28-ával kezdődően, vagyis ettől a héttől nem tud dízelt és motorbenzint biztosítani számukra. Ezzel a döntéssel pedig számos kisebb üzemanyagkút és családi vállalkozás mehet csődbe.
A Világgazdaság cikke szerint a kormány leszögezte: ugyan vannak bizonytalanságok az orosz kőolaj körül, azonban ennek a szállítása zavartalanságának a biztosítása mellett január után is fenntartható az árstop.
Ehhez azonban feltételnek megszabták a Dunai Finomító (Dufi) folyamatos működését, ami viszont korántsem olyan gördülékeny, ugyanis nyár óta karbantartási munkálatok folynak az üzemben. Jelenleg nagyjából 55 százalékon operál a finomító, és előreláthatólag csak december 2-től működhet ismét teljes kapacitással.
Vagyis az üzemanyaghiány a jelek szerint a hét végétől enyhülhet.