KezdőlapCímlapNagy a baj: rengeteg állatfajt ítélhet halálra a globális felmelegedés

Nagy a baj: rengeteg állatfajt ítélhet halálra a globális felmelegedés

Egy kutatás szerint a klímaválság a csak egyes régiókban honos fajokat háromszor jobban fenyegeti kihalással, mint a széles körben elterjedt fajokat, sőt tízszer jobban, mint az invazív fajokat.

Fotó: Pixabay

A globális felmelegedés különösen nagy fenyegetést jelent a gazdag élővilágú régiókra, azokon belül is a csak ott honos fajokra, például a himalájai hópárducokra, a madagaszkári makikra vagy afrikai erdei elefántokra – kongatták meg kutatók a vészharangot a Biological Conservation című tudományos folyóiratban. A klímaváltozás olyan területeket fenyeget, amelyeken sehol másutt nem megtalálható fajok élnek. E fajok örökre való elvesztésének veszélyét több mint tízszeresére növeli, ha nem válnak valóra a 2015-ös párizsi klímaegyezmény célkitűzései – figyelmeztetett Stella Manes, a pénteken publikált tanulmány vezetőszerzője, a Rio de Janeiró-i Szövetségi Egyetem kutatója.

Fotó: Pixabay

A kutatásban 8000 faj túlélési esélyeit vizsgálták 300 különösen sokszínű élővilágú térségben. A kutatók arra az eredményre jutottak, hogy a hegyvidéki régiókban honos fajok 84 százalékát, egyes szigeteken az őshonos fajok akár 100 százalékát fenyegetheti a kihalás, ha az iparosodás előtti szinthez képest 3 Celsius-fokkal emelkedik a Föld átlaghőmérséklete. Kiemelték, hogy nem lehet arra számítani, hogy a fajok élhetőbb környezetbe vándoroljanak. A globális hőmérséklet már eddig 1 Celsius-fokkal emelkedett az iparosodás előtti szinthez képest, és egyes kutatók attól tartanak, hogy az évszázad végéig a három Celsius-fokot is elérheti a felmelegedés. A most publikált kutatás szerzői hangsúlyozzák, hogy a kihalás fenyegette fajok esetében minden tizedfok számít – adta hírül az Origo.