Éveket kellett várni rá, mire a magyar családok beülhettek, és meghódíthatták az utakat vele, de megérte. Sokan ma is nosztalgiával gondolnak vissza az 1960-as évek nagy szocialista vívmányára: a Trabantra. A magyarok nagy kedvence idén 64 éve, 1957. november 7-én gurult le a gyártószalagról, és 34 év töretlen sikert aratott az utakon. A papírjaguár története képekben, ami a Munka ünnepe előtti napon végleg nyugdíjba vonult.
A szocialista korszak emblematikus járművét még ma is jól ismerik. A keletnémet gépkocsi története egészen 1954-ig nyúlik vissza, amikor a Német Demokratikus Köztársaság minisztertanácsa kiadta a parancsot, hogy a lehető leggyorsabban fejlesszenek ki egy olyan olcsó autót, amit a szocialista családok szívesen használnak.
Az utasítást papírba is foglalták; egy olyan kisautót álmodtak meg tervutasításra, ami nem lehetett 600 kilónál több, el kellett férjen benne egy dolgos család, száz kilométernél nem fogyaszthatott többet öt és fél liternél, évente legalább 12 ezer darabot kellett gyártani belőle.
Nem volt könnyű ezt megvalósítani, de végül a Nagy Októberi Szocialista Forradalom emléknapján – 1957. november 7-én – legurult az első széria a gyártósorról. A Trabantot az Automobilwerkbau Zwickau német gyár ötlötte ki, az első az F8 széria volt, ennek a továbbfejlesztett verziója a ma is ismert Trabant. Később ebből nőtte ki magát és jött az 500-as, aztán a 600-as, majd 1964-ben a legismertebb, 601-es széria.
Mondják, a kisautót viszonylag könnyű volt összerakni. Két ember kellett hozzá: egy, aki hajtotta a, egy pedig aki tartotta az alapanyagot. Ennek ellenére két évet is várni kellett a magyar családoknak, mire begurult a garázsba. Mégis hatalmas siker volt, hiszen coupe és combi verziója is tartolt.
A Trabantra hiába kellett sokat várni, a családok imádtak benne utazni. Olyannyira, hogy sorozatok és a Go Trabi, go címmel mozifilm is készült a gépjárműről. Magyarországon egy undergorund zenekart is megihletet, az ő nevük lett a Trabant.
A Trabant a rendszerváltást is megélte. Végül 34 évvel később, 1991. április 30-án, a Munka ünnepe előtt egy nappal állt le a gyártása.
Indirekt/Blikk