Szinte minden hónapra jut egy újabb hír, hogy valamely város megszünteti a zöld rendszámos, azaz a környezetkímélő gépjárművek ingyenes parkolását.
Egyre több település csatlakozik az elektromobilitás terjedését lassító folyamathoz: Hódmezővásárhely, Siófok, Szentendre, Ajka, Zalaegerszeg, Nyíregyháza, Velence, Pápa, majd Győr… és ehhez társasághoz hamarosan Budapest is csatlakozhat.
„A parkolási zónák módosítását, illetve a díjak jelentős emelését követően – értesüléseink szerint – napirendre kerülhet Budapesten a zöld rendszámos autók ingyenes parkolásának megszüntetése” – írja közleményében a Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület.
„A zöld rendszámos autók közel 45%-a Budapesten található, így a budapesti döntés lavinaszerű módosításokat eredményezhet a többi városban is. A parkolási szabályzat várható módosításának értelmében megszűnő ingyenes parkolás komoly gátat szabhat az e-autók további térnyerésének” – teszik hozzá.
„A fenti ösztönző kivezetésére fokozatosan (több lépcsőben), illetve megfelelő kommunikációval karöltve, kiszámítható módon szükséges sort keríteni. A jelenlegi zöld rendszámos járműállomány részaránya igen csekély, alig 1,5%-át teszi ki a teljes hazai flottának, így az ingyenes parkolás azonnali hatályú kivezetése nem lenne indokolt” – írják.
Mivel érvelnek az egyes városok döntéshozói? – teszi fel a kérdést az egyesület a Facebookon, amit meg is válaszolnak:
A lista igen hosszú, a teljesség igénye nélkül: ‘Csökkenő parkolási bevételek’. ‘Állandó parkolóhely-foglalás, nagyméretű, zöld rendszámos luxusautókkal’. ‘Aki képes megvásárolni egy méregdrága autót, az legyen hajlandó a parkolásért is fizetni.’ ‘Le kell szoktatni az embereket az autóhasználatról, inkább tereljük át őket a tömegközlekedésre.’
Természetesen minden város más és más adottságokkal rendelkezik, ez vitán felül áll, de nyilvánosan elérhető hatástanulmányok hiányában (ha egyáltalán készülnek) felmerül, hogy számos esetben „érzelmi” alapon történő döntéshozatal születik. Például, ha azt látják, hogy néhány zöld rendszámos plug-in hibrid foglalja el a belvárosi parkolóhelyeket, akkor ebből általános érvényű konzekvenciát szűrnek le, ami az ingyenes parkolás megszüntetését eredményezheti – fejtik ki véleményüket.