Levelet írt a Mol elnök-vezérigazgatójának, Hernádi Zsoltnak és Orbán Viktor miniszterelnöknek a Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ), miután kiderült: a Mol a jövő héttől nem szállít benzint és gázolajat a kis családi benzinkutaknak.
Egri Gábor, az FBSZ elnöke szerint országszerte körülbelül 400 kutat fenyeget a bezárás, emiatt a szervezet úgy látja, az üzemanyag-ellátás bedől.
- Északtól délig, kelettől nyugatig a teljes lefedettség érintett. A legnehezebb helyzetbe a vidéki lakosság kerül. Vannak olyan kollégák, akiknek a 10 kilométeres körzetében nincs más, nagyobb hálózathoz tartozó benzinkút. Nem kizárt, hogy valakinek 20 vagy akár 30 kilométert kell utazni ahhoz, hogy üzemanyaghoz jusson – magyarázta lapunknak Egri, hozzátéve: aki nem talál benzinkutat a „következő sarkon”, annak többletköltségekkel jár egy-egy tankolás, az időről nem is beszélve.
- Magyarország első számú nemzeti olajvállalata bejelentette, hogy a kis benzinkutaknak gyakorlatilag lehúzta az ellátását a nullára. Ebből az következik, hogy az emberek ismét ellepik a kutakat. A helyzet abból a szempontból is rossz, hogy az állami tartalékok gyengén állnak. Mi úgy számoltunk, hogy a kőolajtartalék körülbelül 30 napra, az üzemanyag-tartalék nagyjából 34 napra elegendő – magyarázta a szakember.
Egri Gábor úgy látja, az árstop költségeit eddig is a magyar tulajdonú családi benzinkutak viselték, most pedig derült égből villámcsapásként érte őket, hogy egyik napról a másikra „levágják őket az ellátásról.”
A Mol közleményben reagált lapunk kérdéseire.
„Számunkra Magyarország működése és ellátásbiztonsága a legfontosabb, ezért felelős vállalatként átmeneti korlátozásokat vezetünk be, hogy továbbra is el tudjuk látni az autósokat. Az üzemanyag iránti kereslet továbbra is kimagasló, így – annak érdekében, hogy az ország minden pontján tudjunk üzemanyagot biztosítani – átmenetileg felfüggesztettük bizonyos kiskutak, a viszonteladó ügyfeleink egy részének kiszolgálását. Az érintett 194 viszonteladóval szemben a MOL-nak kiszolgálási kötelezettsége nincs, de a hatósági ár életbe lépését és az importkiesést követően szerződést kötöttünk velük. Ez az ügyfélkör az összes hazai töltőállomás 10%-át teszi ki, a MOL-tól pedig szeptemberben a magyar viszonteladói piac teljes üzemanyagigényének a 2,5%-át vásárolta meg. Az átmeneti korlátozások határozatlan időre szólnak, de hetente felülvizsgáljuk az ellátási stratégiánkat, és minden esetben teljesítjük a szerződéses kötelezettségeinket” – írták.
Az intézkedéseket számos körülmény szükségessé teszi:
A tavaly novemberben bevezetett hatósági ár miatt jelentősen megnövekedett az üzemanyag iránti kereslet a MOL töltőállomásain, miközben jóval kevesebb importtermék érkezik az országba. Jelenleg a MOL felel a piac több mint 80 százalékának kiszolgálásáért, amely teljes gyártási kapacitás mellett is megfontolt ellátási stratégiát igényel.
A vevőink ellátása mellett 2022 novemberétől gondoskodnunk kell a stratégiai gázolajkészletek visszapótlásáról is, hiszen a magyar kormány még július végén – az ellátási problémák orvoslása érdekében – felszabadította az üzemanyag-tartalékok egy részét, és most fel kell tölteni a tárolókat.
A tüzérségi találat után rövid idő alatt sikerült megjavítani a Barátság vezeték áramellátásért felelős transzformátorállomást, de a kőolajszállítás alacsony nyomáson indult újra, az incidens pedig fokozott éberséget kíván minden Magyarország ellátásbiztonságában érintett szereplőtől.
A november 12-i hétvége folyamán lezárult a Dunai Finomító ütemezett nagyleállása, de az újraindítás során további karbantartási feladatok merültek fel. A javítási munkák jelenleg is szakszerű körülmények között zajlanak, de a karbantartás miatt gyártási kapacitáskieséssel számolunk valamennyi termékünk vonatkozásában.
Az FBSZ levélben fordult a Mol elnökéhez és a magyar miniszterelnökhöz annak érdekében, hogy a vidéki emberek is tudjanak tankolni.