Az üzletláncok egymást túlszárnyalva próbálják lejjebb vinni a vaj árát, ami természetesen az átlagos fogyasztónak nagyon jó hír. Már három nagy név is közölte a szándékát a vaj árának csökkentésére, amire jó okuk van.
A Blikk is megírta, hogy az Aldi február 6-án 20 százalékos csökkentést jelentett be két import sajátmárkás és egy magyar beszerzésű vajra. Illetve arról is beszámoltunk, hogy Lidl két nappal később rájuk licitált, és 25 százalékkal csökkentette két sajátmárkás vaja árát, valamint 21 százalékkal egy hazai vajét.
A 24.hu információi szerint a Penny lett a bronzérmes: ők is csökkentették egyes, általuk forgalmazott vajak árát: egy import termék 25 százalékkal lett olcsóbb, a többi 20 százalékkal. Az egyik sajátmárkás termékük február 9-től, más ilyen termékeik (összesen hatról van szó, köztük két magyar vajról) pedig előző naptól olcsóbbak.
Az Aldi a vaj árának csökkentését azzal indokolta, hogy az utóbbi napokban jelentős változás ment végbe a nemzetközi tejpiacon. A nagyobb mennyiségben előállított nyerstej miatt megnőtt a kínálat, ami a nyerstej árának csökkenéséhez vezetett. Illetve januárban számos beszállítói szerződésük lejárt, és most alacsonyabb beszerzési árakat értek el. A Lidl is utalt arra, hogy a piaci változásokra reagáltak. A Penny pedig a többi között azt írta a lap megkeresésére, hogy folyamatosan tárgyalnak a beszállítóikkal a kedvezőbb beszerzési árakról.
A KSH szerint a vaj ára 2021. januárjához képest 2022. decemberére majdnem két és félszeresére emelkedett átlagban, vagyis például a 100 grammos, 80 százalékos zsírtartalmú vaj ára 332 forintról 797 forintra nőtt.
A 24.hu megkeresésére több élelmiszerlánc is úgy nyilatkozott, hogy amint csökkennek a beszerzési árak, az meglátszik majd a fogyasztói árakban is.
Az Aldi saját bevallása szerint keresi a lehetőséget, hogy még több magyar és nemzetközi vajtermék árát vigye lejjebb, illetve bíznak abban, hogy a vajárak csökkenése csupán a kezdet, és a tejtermékeknél, illetve általában az élelmiszereknél is további árcsökkentések jöhetnek náluk. Hozzátették: a cég beszerzői most is azon dolgoznak, hogy minél több terméknél tudják tartósan csökkenteni az árakat. Ennek mértékéről és az érintett termékkategóriákról hírt adnak majd.
A Lidlnek is célja, hogy az elkövetkező hónapokban további árcsökkenést, kedvezményeket tudjon biztosítani minél több árukategóriában, de ennél többet üzleti titokra hivatkozva nem árultak el.
A Penny megfogalmazása szerint vannak olyan termékkategóriák, ahova előbb, vannak, ahova később érkezik meg a nemzetközi trendeknek megfelelő, a nemzetközi piacon már tapasztalható árcsökkentés lehetősége. A fogyasztói kosarak átalakulása az utóbbi fél évben szemmel látható. Érzékelhető az eltolódás a sajátmárkás és a kedvezőbb árú termékek irányába, valamint megfigyelhető bizonyos termékkategóriák visszaesése: ezek jellemzően olyan termékcsoportok, amelyek a fogyasztó számára már-már luxuscikké váltak
A Metro szerint nagykereskedelemi vállalatként az ő céljuk alapvetően a profi vevők (vendéglátóipari és kiskereskedői szektor) igényeinek kiszolgálása, ezért több ezer terméknél alkalmaznak meghatározott mennyiség felett kedvezményes ajánlatokat. Amennyiben csökkenést tapasztalnak a beszerzési áraikban, azt a fogyasztói árakban is érvényesítik.
De a többi áruházlánc is hasonló állásponton van: a Tescónak ugyan árakról, árazási stratégiáról előre nem áll módjában nyilatkozni – üzleti titkok és versenyjogi szabályok miatt –, de általánosságban azt írták: tisztában vannak vele, hogy a jelenlegi inflációs környezet milyen kihívásokat jelent a háztartásoknak, és felsorolták azokat a lehetőségeket, amelyekkel segíthetnek spórolni a vásárlóknak; így például azzal, hogy náluk több száz termékre van tartósan alacsony ár.