A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) adócsalás miatt indított eljárást egy hazai, közismert és igen népszerű zenész ellen, miután az elmúlt két évben a YouTube-on keresett százmillió forintot elhallgatta a hatóság elől.
A NAV közleménye szerint a nyomozóik több eljárást is lefolytattak az ismert előadó ellen, akit gyanúsítottként hallgattak ki, és aki ellen költségvetési csalás miatt nyomoznak, miután úgy vélik, nem tett eleget a személyi jövedelemadó (szja) bevallási és fizetési kötelezettségének, ezzel mintegy 20 millió forint vagyoni hátrányt okozott a költségvetésnek.
A NAV nyomozói és járőrei bizonyítékokat – és az okozott vagyoni hátrány biztosítására – különböző vagyonelemeket foglaltak le. A zenészt gyanúsítottként hallgatták ki – áll a hatóság közleményében.
De vajon ki a közismert előadó? Rövid nyomozás után a Blikk megtudta, ki véthetett a szabályok ellen, keresték is az zenészt, ám nem érték el, csak az egyik munkatársát, aki azonban tagadta, hogy érintettek lennének a készülődő botrányban.
Informátoraik azonban biztosak a dolgukban, miszerint arról a sikeres, a lapokban is sokat szereplő előadóról van szó, aki mind gyakrabban örvendezteti meg rajongóit új videóval a YouTube-on, klipjei többmilliós megtekintéseket érnek el, ám személyiségi jogai miatt a kilétét nem fedik fel.
– Amint olvastam a hírt, egyből tudtam, hogy róla lehet szó, a szakmában nyílt titok, hogy vannak kellemetlen esetei – mesélte a Blikknek egy másik ismert, neve elhallgatását kérő zenész. – Nem értem, miért csinálja, hiszen rengeteg fellépése van, a dalai is hatalmas népszerűségnek örvendenek a YouTube-on és a Spotifyon. Mindig márkás, értékes holmikat hord, azt gondolom, lenne neki miből kifizetni a kötelező járulékokat…
Az internetes oldaltól származó bevétel az egyes videókban – ebben az esetben videóklipek – alatt felbukkanó reklámokból származik, amelyek megjelenéséért a hirdető fizet. Egyes szakértők szerint a reklámért járó összeg 55 százalékát kapja az adott csatorna, negyvenötöt pedig a YouTube, ám ez mindössze az összmegtekintések harmadát jelentheti körülbelül forintban. Mindez attól is függ, milyen a csatorna feliratkozóinak összetétele.
– A reklámért kapott bevételt a Google határozza meg a feliratkozók száma alapján, amit tovább bont kor, nem és régió szerint – fogalmazott a Blikknek egy szakértő. – Ezek alapján sorolja be, hogy az adott közösség mennyire keresőképes, és mi iránt érdeklődnek, így kiderül, milyen típusú reklámok lehetnek számukra érdekesek vagy relevánsak. Ha például egy előadónak van több tíz- vagy százmillió feliratkozója, de nagy részük még nem keresőképes, ott alacsonyabb lehet a bevétel, szemben egy olyan csatornával, ahol bár jóval kevesebb a feliratkozó, de többségük fizetőképes személy. Ez az adott reklám típusát is befolyásolhatja, egy prémiummárka ugyanis jóval többet fizet néhány másodpercnyi hirdetésért is, mint egy középkategóriás.