Az orosz-ukrán háború kirobbanásával, rengeteg repülőgép rekedt Oroszországban. A nyugati vállalatoknak kevés esélyük van arra, hogy visszakapják őket, ami több milliárd dolláros veszteséget jelent. Érdemes végignézni azt is, hogy más iparagákban hogyan alakulhatnak a dolgok az Oroszország elleni szankciók miatt.
A remény gyorsan szertefoszlott azon nyugati vállalatok számára, amelyek vissza akarták szerezni az oroszországi légitársaságoknak lízingelt repülőgépeiket, mivel az ottani hatóságok a külföldön bejegyzett repülőgépeket az országon belül akarják tartani, Vlagyimir Putyin elnök pedig nyíltan kijelentette, a külföldi vállalatok vagyonának nagy részét államosítani fogja, így válaszolva az országot ért szankciókra.
Csütörtökön az IBA tanácsadó cég szerint 523 olyan repülőgép volt, amelyet az országon kívüli vállalatok lízingeltek orosz légitársaságoknak. Ezek közül 101-et az S7 Airlines, 89-et pedig az Aeroflot bérel. Mindkét légitársaság leállította a nemzetközi járatokat, így a gépek külföldről történő visszavételének esélye szinte nulla.
„Az általános konszenzus az: Ennyi, nem fogjuk tudni visszaszerezni őket” – mondta Vitalij Guzsva, az Embry-Riddle Aeronautical University pénzügyi professzora, a New York Times-ban közölt hosszú cikkben. Az Ishka légiközlekedési tanácsadó cég szerint a repülőgépek összességében akár 12 milliárd dollárt is érhetnek.
Az AerCap, a világ legnagyobb kereskedelmi repülőgépeket lízingelő cége, az IBA szerint 142 lízingelt géppel rendelkezik Oroszországban, többel, mint bármely más cég. Az AerCap nem kívánt nyilatkozni, de egy nemrégiben közzétett pénzügyi kimutatásában azt mondta, hogy oroszországi repülőgép flottájának mintegy 5 százalékát teszik ki. Az SMBC Aviation Capital, amely nem válaszolt, a második legtöbbet kitett vállalkozás, 35 lízingelt repülőgéppel van jelen Oroszországban.