Sokan talán nem tudják, de 2025-től már lehetőség van online formában kérni a garanciához, jótálláshoz kapcsolatos dokumentumokat, ez előnyös lehet a vásárlók számára, hiszen egyszerűsíti az igényérvényesítést, és a forgalmazók is sokat spórolhatnak vele.
2024-ben a jótállással kapcsolatos panaszok alapján összesen 126 hatósági eljárás indult, ebből 73 esetben jogsértést állapítottak meg, és összesen 34 700 000 forint bírságot szabtak ki – közölte a Pénzcentrum kérdésére a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH).
Az NKFH azt is elárulta: a tapasztalatok alapján a fogyasztók nehezen tudják eldönteni, hogy mi a különbség a kellékszavatosság és a jótállás között, illetve nincsenek tisztában ezek igényérvényesítési szabályaival. A hatóság szerint az alábbi szabályokkal jellemzően nincsenek tisztában a magyar fogyasztók:
- Fontos tudni, hogy a csomagolás megőrzése nem feltétele a jótállási igény érvényesítésének,
- valamint érdemes tisztában lenni a kétlépcsős jogérvényesítés lehetőségeivel (kijavítás/kicserélés → árleszállítás/elállás).
- Célszerű tisztában lenni azzal is, hogy a jótállási jegy hiánya nem zárja ki a jogérvényesítést, ha például nyugta vagy számla rendelkezésre áll.
- A jótállási jegy elektronikus formában is átadható, sőt 2025-től ez az általános szabály, és bizonyos esetekben (pl. 50.000 Ft alatti termékeknél) az egyszerűsített tájékoztatás is elegendő.
- A vállalkozásnak továbbá kötelezettsége, hogy jegyzőkönyvet vegyen fel a bejelentett jótállási igényről.
Az elektronikus jótállási jegy fontosságát emelte ki a Pénzcentrumnak dr. Földvári Attila, az E-jótállás nevű szolgáltatócég jogi vezetője. Mint emlékeztetett: 2024. december 20-án, a 132. számú Magyar Közlönyben megjelent az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: 151/2003. Korm. rendelet) módosítása, amelynek egyik célja a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése, amit alapvetően azzal kíván elérni, hogy kiterjeszti az ún. elektronikus jótállási jegy átadásának lehetőségeit.
A módosítás alapján „a vállalkozás az e rendelet előírásainak megfelelő jótállási jegyet – a fogyasztó eltérő kérése hiányában elektronikus úton is átadhatja a fogyasztó részére”. Amennyiben a vállalkozás él a 151/2003. Korm. rendeletben foglalt lehetőségével, és nem állít ki jótállási jegyet, a jótállási jegy bizonyos tartalmi elemeiről ebben az esetben tájékoztatnia kell a fogyasztót.
A jótállás érvényesítése elektronikus vagy hagyományos jótállási jegy esetén ugyanúgy zajlik: a jótállási jegy alapján a fogyasztó a hiba kijavítását kérheti elsősorban, a vállalkozásnak törekednie kell a 15 napon belüli kijavításra. Azonban, ha a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk első alkalommal történő javítása során a vállalkozás részéről megállapítást nyer, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni.
A jótállás időtartama a termék árának függvénye: 2 év a jótállási idő a 10 000 Ft-ot elérő, de 250 000 Ft-ot meg nem haladó tartós fogyasztási cikkek esetén, míg 250 000 Ft eladási ár felett 3 év a kötelező jótállási idő.