Úgy tűnik, akár már az idei évben visszatérhet a Toyota vagány kultikus autója, az FJ Cruiser. A kérdés, hogy ezúttal Európa is kap-e belőle?
Az új Toyota Land Criuser alighogy megjelent sikermodell lett belőle. A nagyon stílusos és egyedi terepjáró a magas ára ellenére is egyből tarolt. Az erre az esztendőre előirányzott magyarországi készletet már most, az éve elején eladták. És most jöhet a modell kistestvére. A Toyota FJ Cruiser csupán egyetlen generációt élt meg, ám ez alatt kultikus státuszra tett szert. A múltidéző formavilág és a Land Cruiser Pradóból adaptált, hard core terepjáró-technika társítása igazi kakukktojássá tette a 2006-tól forgalmazott típust, amely az eladásokat tekintve soha nem ért el igazi sikereket, ugyanakkor a márka arculatának erősítése szempontjából fontos modellnek bizonyult.
Ám húsz éve még nem volt annyira népszerű kategória a crossovereké, a terepjáróké, mint most. Mára az SUV-k ellepték az utcákat, így érthető, hogy a Toyotánál is nagyon fontos szegmens lett ez. Az FJ Cruiser feltámasztása mindig is központi téma volt a rajongók körében, és most úgy tűnik, akár már az idei évben visszatérhet. Az elmúlt tíz évben többször is felmerült, hogy naprakész formában visszatérjen az FJ Cruiser, mostanra viszont a Toyota egyéb fejlesztései jóvoltából realitást nyertek ezek a remények.

A japán szaksajtó szerint az egyszerű és megfizethető Toyota Hilux Champ adhatja az új FJ-széria alapjait. Az új modell robusztus és látványos, de a Land Cruiser 250-esnél jelentősen (akár 25 százalékkal) olcsóbb modellnek ígérkezik, amellyel a fiatalabb ügyfélkört szólíthat meg a Toyota. Az új FJ Cruiser nem lesz érdemben nagyobb a Corolla Crossnál: 450 centiméteres hosszúsággal és 275 centiméteres tengelytávval számolnak (utóbbi a Hilux Champből adódik,) amihez 183 és 185 centiméteres szélesség, illetve magasság társul. A kilátásokat színezi, hogy a Toyota a közelmúltban már bemutatott egy, a Hilux Champen alapuló szabadidőjárművet, amely azonban minden, csak nem fiatalos. Minél több típust gyárt ugyanakkor a Toyota egy adott platformra, annál kedvezőbbek lesznek a költségek, ami megerősíteni látszik az alacsony vételárra vonatkozó előrejelzést.
Ha az új Toyota FJ a Hilux Champ létravázát alkalmazza is, a hajtáslánc és az összkerékhajtás elemei a Land Cruiser 250-ből érkezhetnek. Jelenleg úgy tudjuk, a 2,7 literes, 163 lóerős benzinmotor hajtja majd az új FJ-t. Az autót Thaiföldön gyárthatják, és a helyi piacon kívül kezdetben Japánban forgalmazhatják. Az észak-amerikai értékesítés az USA aktuálisan változó importpolitikájának fényében egyelőre bizonytalannak mondható, a fent leírtak alapján pedig sajnos úgy tűnik, Európa ezúttal is lemarad az egyik legvagányabb Toyotáról.
Indirekt/Kiss B. László