A kormány mostani tervezete csaknem 151 milliárd forintos plusz bevétellel számol a változtatások bevezetése után.
A kormány tervezete szerint jövőre a buszok már nem a fix díjas matricával közlekedhetnének a gyorsforgalmi úthálózatokon, hanem a teherautókhoz hasonlóan a megtett kilométerek alapján fizetnének utánuk a cégek. Nagy Sándor, a Grandtours ügyvezetője szerint ezzel negyedével drágulna a buszok fuvardíja is.
Mint mondta, ez a jelenlegi fuvardíjnak körülbelül 15-20 százaléka, és szerinte ezzel a lépéssel jövőre az úthasználati díj ugyanakkora terhet jelentene egy-egy busz esetében, mint az üzemanyagköltség. „Ezt nem lehet kigazdálkodni, egy az egyben tovább lesz hárítva a megrendelőkre és az utasokra” – mondta az utazási iroda vezetője az RTL Híradónak.
A kormány szerint több környező országban is már a használat után fizetnek a buszok is, ezért célszerű az autóbuszokat 2024-től a megtett úttal arányos útdíjrendszerbe terelni. Gulyás Gergely múlt csütörtökön, a Kormányinfón azt mondta, még az sem biztos, hogy mennyivel és hogy egységesen emelkednek-e az útdíjak jövőre.
Ha ez nem lenne elég… Jövőre összesen 8 új útszakasz válna fizetőssé, többek között a miskolci M30-as elkerülő út is. A város polgármestere levélben kérte a kormányt, hogy gondolja meg magát.
„Észak-déli irányban csak a belvároson keresztül lehet áthaladni a városon, tehát ha a miskolciak szeretnének a város északi feléből átjutni a déli felébe, csak arra tudnának közlekedni, ha nem kívánnak fizetni az autópályán. Eddig nagyon sokat segített abban, hogy a forgalom egy jelentős részét elterelte” – fogalmazott Veres Pál polgármester.
Fizetős lenne a teljes M0-s is. Karácsony Gergely főpolgármester közben bejelentette: kezdeményezi, hogy inkább tegyék ingyenessé a teljes elkerülőt, hiszen ha fizetni kellene a használatáért, – míg a város útjai ingyenesek – többen akarnának a városon keresztül autózni – írta az ATV.
A kormány mostani tervezete csaknem 151 milliárd forintos plusz bevétellel számol a változtatások bevezetése után. A tervezet múlt hét pénteken jelent meg, a társadalmi vita egy hétig tart. Döntés a tervezetről és az útdíjak emeléséről szeptember második felére várható.