Itt vannak az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) által január végén közzétett, a 2024-es évet összegző újautó-eladási adatok.
Az összesített adatok alapján tavaly 10 millió 632 ezer új személyautó talált gazdára az Európai Unióban, míg az uniós országokat, az Egyesült Királyságot, Izlandot, Liechtensteint, Svájcot és Norvégiát magában foglaló tágabb körben 12 millió 963 ezer eladást regisztráltak, ami a 2023-as számokhoz képest 0,9%-os javulást jelent – olvasható a NextAuto honlapján.
Bár éves szinten 0,8%-kal nőtt az újautó-piac az Európai Unióban, a tagországok között nagy különbségek figyelhetők meg. Lefelé lóg ki a sorból Finnország (-15,4%), Lettország (-8,4%) és Svédország (-7%), miközben négy uniós országban 10% feletti növekedést regisztráltak. A legtöbb új autót a lengyelek vették (+16,1%), Bulgáriában 13,8%-os volt a növekedés, dobogós lett Magyarország 12,9%-os javulással és Horvátországban is bőven 10% felett, 12,7%-kal emelkedtek az eladások.
Visszaesett az elektromos autók eladása
Az éves adatokból – az egyes hajtásláncokat tekintve – az is kiderül, hogy Európa a korábban vártnál lassabban halad az elektromos autózás felé: mind a tisztán elektromos (BEV) szegmensben (-5,9%), mind a tölthető hibrid (PHEV) szegmensben (-6,8%) kevesebb autót adtak el, mint 2023-ban, ráadásul a bázis sem volt túl magas.
Összesen mintegy 2,2 millió tölthető személyautó kelt el a 10,63 milliós piacon 2024-ben, BEV-ből 1 millió 448 ezer darabot, PHEV-ből pedig 759 ezer darabot adtak el. Ez nagyjából 20,7%-os piaci részesedésnek felel meg. A maradék közel 80%-nyi autóba még mindenképpen tankolni kell.
Az egyes hajtásláncok piaci részesedése az alábbi ábrán részletesebben is látható, az első két helyen magasan a sima benzines és a mild-hibrid kategória foglal helyet. Utóbbiak túlnyomó része szintén benzines, csak elektromos rásegítést kapnak.

A Toyota és a Skoda is jól teljesít, közelít az anyacéghez a Dacia
Az utóbbi években történt összeborulásokat és felvásárlásokat követően az európai piacon három olyan szereplő maradt, mely 2024-ben 10%-nál nagyobb piaci részesedést tudott elérni. Ezek sorrendben:
- Volkswagen Csoport: 2.841.451 eladott autó, 26,7%-os piaci részesedés
- Stellantis: 1.742.073 eladott autó, 16,4%-os piaci részesedés
- Renault Csoport: 1,173,762 eladott autó, 11,0%-os piaci részesedés
A fentiek alapján a Volkswagen márka teljesítménye még inkább kiemelkedő, hiszen önálló márkaként 11%-os piaci részesedést hozott össze és egyedül ért el 1 millió feletti darabszámot.
A Toyotának szintén jól sikerült a tavalyi év, 7,5%-os eredménnyel a második helyen áll, miközben 2023-at még csak 6,5%-os piaci részesedéssel zárta a japán márka.
A Volkswagen Csoporthoz tartozó Skoda is nagyot javult, piaci részesedésüket egy év alatt 5,5%-ról 6,2%-ra tornázták fel, ezzel pedig a harmadik helyen zárták 2024-et a márkák versenyében.
Arra is érdemes kitérni, hogy a Dacia márka, a Renault román brandje az eladásokban lassan beéri az anyacéget. Tavaly közel 539 ezer autót adtak el, ami már 5,1%-os piaci részesedést jelent, míg a Renault eladása gyakorlatilag stagnált 2023-hoz képest, piaci részesedésük pedig a korábbi 6%-ról 5,9%-ra csökkent.
Így teljesítenek a német luxusmárkák
A német prémium trió tagjait tekintve a BMW-nek ment a legjobban: a 2023-as 5,6%-ról tavaly 5,8%-ra növelte piaci részesedését a bajor márka, míg a fő ellenfelek közül a Mercedes stagnált (5,3%-os piaci rész), az Audi eladásai pedig 9,4%-kal csökkentek, így piaci részesedése 4,9%-ra esett a 2023-as 5,4%-ról.
Nem feledkezhetünk meg a kínai SAIC Motorról sem, mely az MG márkával van jelen Európában. Ugyan a kínai-brit márka megérkezett az európai kereskedésekbe, nagyszabású offenzíváról egyelőre nem beszélhetünk. A gyártó az EU-ban 157 ezer autót adott el tavaly, ami ugyan egy érezhető szám, de ha a 2023-as 147 ezerhez viszonyítjuk, nem tűnik olyan kezelhetetlennek az európai gyártók részéről. Összehasonlításképpen: a Volkswagen Csoport tavaly 2,84 milliós értékesítést produkált és csak a 2023-hoz viszonyított növekmény volt 88 ezer darab.