KezdőlapAutóStílusbomba, apró hibákkal

Stílusbomba, apró hibákkal

A Fiat újraértelmezi a városi stílust, most épp egy villanyautóval. A Fiat 600 nosztalgiát ébreszt, de mindezt modern köntösben.

Az olaszoknak még mindig nagyon jó a szépérzékük. A Fiat 600 is ezt bizonyítja, abszolúte stílusbomba ez a kocsi. A Fiat 600e úgy néz ki, mintha a 60-as évek visszatértek volna – csak épp a nosztalgiát akkumulátor hajtja. Kívülről cuki, gömbölyű, és úgy néz ránk a lámpáival, mintha meg akarná kérdezni: „Na, hová megyünk, ragazzi?”

A közepes méretű sportos szabadidő-autó létezik hibrid kivitelben is persze, de mi az elektromost próbáltuk. Az 54 kWh-s akkumulátorral akár 400 km-t is megtehetünk – ha nem vagyunk túl sportos kedvünkben, nem klímázunk vagy fűtünk. Városban amúgy még több is mehetünk vele, mert ott lassan megyünk, és Budapesten sok a piros lámpa. A metropoliszokban 12-13 kWh/100 km a fogyasztás, ami egész jó. Autópályán viszont hamarabb megéhezik, a sztrádán már 18–19 kWh/100 km az átlag, s hamarabb kér áramot, mint az okostelefonunk a YouTube-videók után.

A Fiat 600e hajtáslánca 156 lóerős, a gyorsulás 0-ról 100-ra nagyjából 9 másodperc. Van három vezetési mód is: az Eco a „ne szórjuk a kilowattot feleslegesen” üzem, a Normal a „mehetünk, jó lesz ez” mód, míg Sportban a Fiat kicsit felhúzza magát, és megpróbál menő lenni. És ezt egész ügyesen csinálja.  A futómű kényelmes, a kormány egyujjas parkolásra is alkalmas, és tényleg nagyon fordulékony.

Belül vannak apró hiányosságai a 600-asnak. Az első negatív élményt rögtön a beszálláskor megtapasztaljuk, a magasabb, La Prima nevű felszereltségű autóban a műbőr ülések ragadnak, nehéz belőlük a ki- és beszállás, s nyáron beleolvad az ember. Aztán az anyaghasználat, minőségérzet inkább a Daciához áll közelebb, mint a Peugeot-hoz. Hátra ne ültessük a barátainkat, a helyhiány miatt meglehet, hogy leközelebb nem köszönnek vissza nekünk.

A lábtér szűk, a fej- és vállhely is korlátozott, ráadásul hiányoznak az alapvető kényelmi elemek: nincs pohártartó, kapaszkodó vagy belső világítás, csak egyetlen USB-C csatlakozót találunk. Ezek rontják a dolce vita hangulatot. Amúgy a stílus, a design itt is rendben van. A 10 colos kijelző képe szép, jó a színes hangulatvilágítás is, és a csúcsmodellben kapunk masszázsülés. És van egy fedél, ami úgy nyílik fel, mintha titkos szerelmes levelek lennének alatta – pedig csak a telefontöltő lapul ott.

Családi autónak csak kompromisszumokkal ajánlható a Fiat 600e. még úgy is, hogy a csomagtartó egészséges méretű: 360 literes alaphelyzetben, lehajtott ülésekkel bőven 1000 liter fölé nő.

Lényeges kérdés még a töltés. DC-n 24 perc alatt 20%-ról 80%-ra nyomható fel az akksi. Vagyis gyorsabb, mint ahogy az olaszok kávéznak. AC-n már ráérősebb: 5–6 óra otthon, vagy ha egy régi konnektorból töltöd, akkor a nyugdíjas korunkra lesz tele.

A Fiat 600e nem a legolcsóbb villanyautó a piacon, 14 millió forintról indul. Ennyiért már megkapjuk a Volvo EX30-at vagy a Mini Acemant is. Tegyük hozzá, a nosztalgikus, ám modern stílusú Fiat 600e ugyan nem főz nekünk kávét, de legalább stílusosan gurul vele a ristorantéba.

Indirekt/Kiss B. László