Bár hivatalos döntés még nincs, de ha az égiek is úgy akarják, akkor utódot kaphat a legendás Peugeot 205 GTI.
A Peugeot 205 GTI hiánya azóta fáj sok autórajongónak, amióta nagyjából három évtizede beszüntették a gyártását. A gazdasági kényszerek, a szabadidő-autók megállíthatatlannak látszó terjedése és a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt sokáig úgy tűnt, soha többé nem lesz GTI-je a Peugeot-nak. Ám talán mégis van remény… Az elmúlt években sok találgatás látott napvilágot a Peugeot 205 GTI utódjáról. Bár a márka hivatalos közleményt nem adott ki a témában, tény, hogy a retros modellek divatja, az olcsóbbá váló elektromos hajtás és a Peugeot aktuális műszaki alapjai is kihagyhatatlan ziccert jelenthetnek a projektnek. És azért azt is tegyük hozzá, hogy a jelenlegi 208-as modell remek alap lehetne a GTI-kivitel megalkotásához.

Ha jól belegondolunk, minden amellett szól, hogy a Peugeot palettáján ismét legyen vérpezsdítő menetteljesítményű kis ferdehátú. Egy olyan autó, amelyre jó ránézni, amelyet jó meghajtani, amely megszethető, és amely a mindennapok során is praktikusan használható. Ráadásul közben a Peugeot tisztán elektromos hajtáslánca annyira kifinomult, fejlett és gazdaságos lett már, hogy semmi akadálya a környezetvédelmet és a sportos teljesítményt háziasítani. Azaz létrejöhetne egy olyan Peugeot, amely mindkét világ legjobb elemeit – a gazdaságosságot, a környezettudatosságot és a sportos teljesítményt – ötvözi vagány, látványos csomagolásban. Ráadásul ott van a Peugeot házon belüli fejlesztőcsapata, amelynek például a Peugeot 508 PSE-t (Peugeot Sports Engineered) köszönhetjük.
Az új Peugeot 208 a Stellantis STLA Small padlólemezre épül, és várhatóan 2026-ban vagy 2027-ben érkezhet a kereskedésekbe. A kirakós további fontos elemei is rendelkezésre állnak már. A cégcsoporthoz tartozó más márkák modelljei ugyanis már használják azt a tisztán elektromos hajtásláncot, amely tökéletesen illene egy új 208 GTI-be. Attól függően, hogy mekkora teljesítményű villanymotort kapna az új GTI, a teljesítmény valahol 200 és 280 lóerő között lehetne, amely bőven elegendő egy kisautó számára. A modern turbószörnyetegek és duplamotoros villanyautók korában ez a teljesítmény nem kiugróan magas, ám a Peugeot 205 GTI lényege sem a megzabolázhatatlan erő volt. A hangsúly a teljesítmény és a vezethetőség közötti egyensúlyon, az agilitáson és a könnyű irányíthatóságon volt.

Ha hagyjuk tovább száguldani fantáziánkat, akkor azonnal összeáll a kép; elég lenne egy közepes méretű akkupakkot az autó alá tenni, amivel a Peugeot három legyet ütne egy csapásra. Egyrészt csökkenne a tömeg, azaz fürgébb és agilisabb lenne az új GTI. Másrészt a kisebb akku olcsóbb, ami jó hír a vásárlónak. Harmadrészt pedig a kisebb és könnyebb akkumulátor miatt csökken az energiafelhasználás, ami a hatótávra van jótékony hatással.
Reméljük, a Peugeot-nál is így gondolják…
Indirekt/Kiss B. László