KezdőlapAutóRemeghet a németek

Remeghet a németek

A kínai BYD Atto 3 simán hozza azt a minőségi színvonalat, amit a Volkswagen kínál, csak sokkal, de sokkal jobb áron.

Várható volt, hogy előbb-utóbb eljön ez a pillanat, s mint oly sok minden másban, a kínaiak felnőnek a világhoz autógyártásban is. A kezdeti nehézségek után egyre több márkájuk hozza azt a színvonalat, amely megfelel a kényes európai vevőknek is. A Build Your Dreams, vagyis Építsd meg az álmaidat magyarul, sokaknak ismerős már pedig csak tavaly jelent meg a magyar piacon. Az ismeretség persze elsősorban annak köszönhető, hogy a BYD már építi az első európai gyárát Szeged mellett.

A nálunk kezdetben három modellel (Dolphin, Atto 3, Seal) tavalyelőtt bemutatkozó kínai autógyár már öt típust kínál a magyar piacon. A legnépszerűbb a kompakt szabadidőautó, az Atto 3, amely a legdivatosabb is manapság. Formailag is rendben van, csinos, harmonikus, arányos kocsi. A külső könnyen befogadható, bár sokan még nem ismerik fel itthon ezt a márkát, ugyanakkor azt már többen tudják, hogy Szegeden gyárat épít a kínai cég.

Szóval, kívülről jól mutat, de igazán belül fogja meg az embert a BYD Atto 3. Az utastér nagyon karakteres, pár játékos és szokatlan megoldással. Ilyen a tallérokkal tagolt szellőzőnyílás, az ajtókárpitból kiálló hangszórók tetején lévő, emiatt elsőre nehezen megtalálható kilincs vagy a repülőgépek gázkarját idéző irányváltó kar. No és akkor ott van még a nagy, 15,6 collos érintőképernyő, amely gombnyomásra 90 fokot elfordítható. Ilyenkor a kijelző álló tabletnek tűnik, olyan mint a Teslában. Álló helyzetben akár filmeket is nézhetünk rajta. Nagyon ötletes megoldás ez. A komfortérzet a BYD-ben elég jó, legalább az a szint, mint a Volkswagenben, vagy még egy picit jobb is. És ezért is fájhat a VW vezetőinek a feje, mert a vevő ugyanazt a színvonalat kapja, mint a németektől, csak jóval kedvezőbb áron.

Persze azért vannak még gyermekbetegségei a kínai autóknak. A BYD-ban kellemetlen, hogy az ülőlapot nem lehet billenteni, nem változtatható a dőlésszöge, jóllehet az ülés elektromosan állítható. Hátul a fejtér maximum 1,8 méteres magasságig lehet elegendő, ugyanakkor a hátsó tér nagyon tágas. A második sorba is jutott USB-A és USB-C csatlakozó, és a levegő-befúvást sem spórolták ki.

Főhet a fejük a konkurenseknek a 420 km-es hatótávú Atto3 szabadidőautó ára miatt is. A közepes méretű BYD crossover 15 millió forintról indul, ami igazán kelendővé teheti a villanyautót kereső vevők körében. A nehezen értelmezhető dizájnú Hyundai Kona EV, alacsonyabb teljesítménnyel például több mint 1 millióval magasabbról, 16,3 millió forintról indul. Tizenöt millió forint nagyon sok pénz ahhoz, hogy rosszul költsük el, de aki kipróbálja a BYD Atto 3-at, az hamar belátja, miért van félnivalójuk az európai gyártóknak, mert a kínaiak megtanultak autót csinálni. Csak mellékesen, a legolcsóbb elektromos Volkswagen, az ID.3 – amely kisebb és jóval szerényebb komfortérzetű, kevésbé minőségi, mint az Atto 3 – fapados változata 17,5 millióról indul. Most akkor miről beszélünk?

Indirekt/Kiss B. László