A magyar kormány új tervezete szerint jelentős változások várhatók az idő alapú, használati díjas útdíjrendszerben, valamint az e-matricák szabályozásában.
Az idő alapú, használati díjas útdíjrendszerben (e-matricák) a jogkövető magatartás ösztönzése és a jogosulatlan úthasználat visszaszorítása érdekében felülvizsgálják a pótdíjak és pótdíjkülönbözetek mértékét és számítási módját. A társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezet indoklása szerint ez csökkenti majd a jogosulatlan úthasználat miatt kiszabott pótdíjak érvényesítésére fordított költségeket – szúrta ki a Portfolio.
Az új rendelkezések értelmében, ha valaki nem fizeti meg időben a használati díjat, pótdíjat kell fizetnie. Ez az eredeti díj 45%-a lesz, amennyiben a tartozást még a fizetési határidő lejárta előtt rendezik. Ha azonban az autós elmulasztja ezt a határidőt, az emelt pótdíj összege már 155% lesz az eredeti díjnak megfelelően.
Továbbá fontos módosításként bevezetik, hogy a pótdíj és pótdíjkülönbözet fizetésére a határidő lejártát követően 60 napon belül van lehetőség.
A tervezet értelmében, ha egy gépjármű ellenőrzésekor alacsonyabb árú díjkategóriába tartozó jogosultsággal rendelkezik, mint ami rá vonatkozna, az üzembentartónak pótdíjkülönbözetet kell fizetnie. A hatásvizsgálati lap szerint ettől az intézkedéstől már 2024-ben 4,78 milliárd forintnyi többletbevételt várnak.
Az ügyintézés során a pótdíj és pótdíjkülönbözet mértéke a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) honlapján lesz elérhető. Az információk hitelességét elektronikus aláírás és időbélyegző biztosítja majd. A rendelkezések végrehajtása előtt legalább 30 napig közzé kell tenni ezeket az adatokat, amelyeket csak elektronikus archiválás szabályai szerint lehet kezelni.