A híd története egészen a 2010-es elejére nyúlik vissza.
Nem épülhet meg az új Duna-híd Vácnál, mert elutasították az összes vizsgált nyomvonalváltozatot, amely a várost elkerülő közúti átkelést biztosította volna – számolt be róla a Váci Napló.
A híd története egészen a 2010-es elejére nyúlik vissza, amikor Harrach Péter, a KDNP országgyűlési képviselője szorgalmazta a megépítését. Ezután 2014-ben került újra szóba, majd 2019-ben már Fördős Attila, Vác korábbi KDNP-s polgármestere számolt be róla, hogy elfogadásra került egy tanulmányterv, mely szerint a híd a településtől délre ívelne át a Dunán. Végül ezek a tervek sem valósultak meg.
Rétvári Bence 2020-ban tűzte újra naprendre a híd megépítését; ekkor már Orbán Viktor miniszterelnök is az ügy mellé állt. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2021 áprilisában írt ki egy tendert a tervezésre, amit az Unitef-Roden konzorcium nyert meg.
2024 áprilisában talajmechanikai vizsgálatokat végeztek a József Attila sétány körül, 2025 februárjában pedig a környezeti hatásvizsgálatok és a döntés-előkészítő tanulmányok készítése volt folyamatban.
Most a Pest Vármegyei Kormányhivatal a május 16-i határozatában környezetvédelmi szempontból elutasította mindhárom vizsgált nyomvonalváltozatot.
A tanulmánytervben három útvonal szerepelt:
- É4-es nyomvonal: az Iskolaváros felől, északról kerülte volna meg Vácot.
- D1-es változat: az Alsóvároson keresztül, a Burgundia városrésznél metszette volna a Dunát.
- D2-es nyomvonal: Vác és Sződliget között, délről biztosította volna az átvezetést.
- Az É4 és D2 nyomvonalak esetében természetvédelmi aggályokat fogalmaztak meg, a D1-es változatnál pedig a váci műemléki környezet miatt történt az elutasítás.
Ez a határozat még nem zárja ki véglegesen az új Duna-híd megépítését, de egyértelművé teszi, hogy az érintett térség érzékeny környezeti és kulturális öröksége komoly akadálya a tervezett beruházásnak. Most a tervezőknek újra kell gondolniuk a nyomvonalakat, vagy alternatív megoldásokat kell kitalálniuk.