Azt már a 2025‑ös IAA Mobility kiállítás előtt is tudtuk, hogy Európa a zöld átállás vaskalapos vezetője. A München Autószalonon azonban azt is láthattuk, hogy nem minden autógyártó erre tette fel a jövőjét.
A kínaiak még jobban eluralták az idei, hétfőn megnyitott IAA Mobility kiállítást, mint két éve. A szalonon 103 kiállító jött az ázsiai országból, köztük olyan autómárkák jelentek meg, amelyekről még nem is hallottunk (XPeng, GAC, Changan, Snapdragon, Aito, Hongqi, Avatr, Forthing…). És persze szép, nagy standon mutatja be portékáját a BYD, a Leapmotor és az Omoda/Jaecoo, amelyek már nálunk is kaphatók. Kína szép csendben az autóiparban is kiterjesztette uralmát a legerősebb európai piacra, Németországra. A német autómárkák is itt vannak persze a Müncheni Autószalonon, de – talán a BMW-t kivéve – cseppet sem olyan attraktívan, látványosan nagy standdal, mint a kínaiak.

A bajor fővárosban láthatjuk először élőben az új Audi Q3-at, és a TT koncepcióautóját, a Bayerische Motoren Werke első Neue Klasse modelljét, a BMW iX3-at, az új elektromos Mercedes-Benz GLC-t, a Volkswagen ID Polót vagy az új Renault Cliót. A kínaiak ugyanakkor sokkal agresszívebben akarják megmutatni magukat és a termékeiket. És ők nem feltétlenül csak az elektromos hajtást erőltetik, még a robbanómotorban is bíznak.

A show egyik bújtatott központi üzenete ez volt: „Európa kontra Kína” szimbolikus összecsapása. Nem túlzunk, ha azt állítjuk, hogy a kínaiak győztek. Az olyan márkák, mint a BYD, a Chery, a Changan egyre nagyobb teret hódítanak a kontinensen, ezzel kihívást teremtve a tradicionális európai, különösen német szereplőknek. A BYD-hez tartozó Denza Z9 GT modellje például ugyanazt a luxusszintet hozza, mint a Porsche Panamera, csak egyvalamiben adja alább, az árában!

Németország autós-ipari lobbijai látványosan átalakult, már nem erőlteti ezerrel a villanyosítást, s ezért kampányol, vagy inkább kilincsel most Brüsszelben. A német kancellár, Friedrich Merz felszólította a helyi autóipart: ne csak alkalmazkodjon, hanem alakítsa is a villamosítás irányát — különösen a kínai versenytársakkal szemben. Nem biztos, hogy hallgatnak majd rá a címzettek! Tény, az európai újdonságok főként a már meglévő, belső piaci igényekre reflektáló modellek, nem igazán áttörő koncepciók.

Míg a rendezés és marketing csillogása azt sugallja, hogy az IAA iskolapéldája a mobilitás jövőjének befogadásában, a valóság ennél árnyaltabb. A Müncheni Autószalon inkább a német autógyártók kapálózása az évekig lenézett, ám mára rendesen megerősödő, és az ellenfél pályáján komoly offenzívát indító kínai konkurenciával szemben.
Indirekt/Kiss B. László