KezdőlapBelföldMár hatvan éve itt vadul az útjainkon

Már hatvan éve itt vadul az útjainkon

Megérkezett hazánkba a hetedik generációs amerikai kúltautó, a Ford Mustang.

Jó rég, egészen pontosan 1964-ben született meg a Ford mára ikonikussá vált sportautója, a Mustang. Az amerikai vadlovakról elnevezett kocsi hozzánk csak jóval a rendszerváltás után, a 2015-ben bemutatott hatodik generációtól érkezett meg. Most pedig itt a hetedik sorozat, amely formailag erősen hajaz az elődjére, de ez cseppet sem válik hátrányára. Sőt, a külső ezúttal is lenyűgöző. És amiben ugyanaz, mint mindig, az a csábító sportautó némi izomautós jegyekkel. Ez a design eladja magát, elég csak egy pillantás vetni rá, csábító ez a forma, és különösebben nem is kell győzködni azokat a vevőket, akiknek van pénzük rá. Az új Mustang tökéletes arányú kupé, amely kétféle változatban (GT és Dark Horse) kapható nálunk. A két kivitel elölről egyszerűen megkülönböztethető a kicsit eltérő lökhárítóról.

A Mustangot eredetileg egy olcsó és egyszerű sportos kupénak szánta a Ford. Az ára is nagyon baráti volt, ám sajnos mára mindez azért rendesen megváltozott. Az Egyesült Államokban az alapmodell, 2,3 literes Ecoboost motorral – ami itthon nem kapható – 32 ezer dollárról (11,84 millió Ft) indul, míg nálunk az erősebb változat, az 5,0 literes V8-as GT 24,12 millió forintról. Azért jegyezzük meg, ez a kivitel az USA-ban csak 42 860 dollár, ami forintra átszámolva nincs 16 millió… Csak viszonyításképpen, Magyarországon valamivel több pénzt kérnek most az új elektromos Renault Mégane-ért. Igaz, a „benzinfaló” Mustanggal nem tudjuk megmenteni a világot. Az élmény, amit az ötezer V8 nyújt, azonban teljesen más kávéház, mint a hangtalan villanyautóké.

Az utastér nagyjából hasonló hangulatú, mint az elődé, ami jó. Csak ebben már több a digitális kijelző, és kevesebb a kapcsoló, ami sajnos már nem annyira jó. Teszik vagy sem, ma már minden új modellben ez dívik, a digitális műszerfal multimédiás tablettel keverve. Kissé szokatlan, hogy a kipörgésgátlót is menüből kell kikapcsolni. Azért az indítógomb megnyomás és a V8-as motor hangja gyorsan másfelé tereli a figyelmet. Odabenn az anyagminőség olyan amerikaias, vagyis nem olyan mint az Audiban vagy a Porschében, igaz, az ára sem ugyanaz. A helykínálat elől kényelmes, hátul már nem annyira, de hát, ez mégiscsak egy Gran Turismo.

Az új Mustang hivatalosan 2+2 üléses kupé. A kocsi első ülései sokkal jobbak, mint korábban, jó a tartásuk és talán nem annyira sík, egyszerű az ülőlap. A sportülések a Dark Horse-ban alapáron járnak. A váltógomb a kéziváltós kivitelekben igazi klasszikus; fém gömb félig bőrözve egy rövidke karon, alul bőrszoknyával. A 381 literes csomagtartó két főnek elég, négynek már nem igazán.

A számokból már sejtheti az ember, ebben a kocsiban van erő bőven. Az új Ford Mustang GT 5038 köbcentis szívómotorja 446 lóerős és 540 Nm nyomatékú. Előbbit 7250, utóbbit 5100-as főtengelyfordulatnál produkálja. A Dark Horse-ban szintén ez a motor van, csak még erősebb, 454 lóerős. Ez nem sokkal több, de az autó karaktere mégis más. Vehetjük hatfokozatú kéziváltóval vagy a saját fejlesztésű 10 fokozatú automatával.

Az amerikai izomautóba rendelhetünk olyan finomságokat is, mint a MagneRide futómű, ami aktívan vezérli a lengéscsillapítók keménységét, ezzel pedig aktuálisan stabilizálja a kocsit. A magyar utakra kifejezetten ajánlott, ugyanis ez a rendszer 2 milliszekundumonként monitorozza a rugózást, ha kátyút talál az elsőfutómű, akkor a hátsó lengéscsillapítókat azonnal keményebbre hangolja, hogy a kerekek ne huppanjanak bele a lyukba, ezzel kényelmesebb és biztosabb marad a haladás.

A vezetési élmény isteni, vad ló ez a javából. Amikor minden gyártót az elektromos autók felé terel az európai szabályozás, ünnepeljük azt, hogy a Ford büszke amerikaiként V8-as sportkocsit dob a piacra. Nem nagy bátorság megjósolni, hogy továbbra is a Ford Mustang lesz a magyar piac legkelendőbb sportos autós.

Indirekt/Kiss B. László