Szombat reggelig a Bükkben és a Zemplénben alakulhat ki tartósabb, jelentősebb hótakaró.
Friss előrejelzések szerint holnap késő délután kezdődhet a havazás északkeleten.
A Bükk és a Zemplén csúcsain jelenhetnek meg az első hópelyhek, de az este és éjszaka folyamán várhatóan a Mátrában, és a Börzsönyben is megtörténik a halmazállapot váltás, sőt síkvidéken is havas eső, havazás válthatja fel az esőt – írja az Időkép.
Szombat reggelig tehát a Bükk és Zemplén csúcsain 5 centiméter körüli hótakaró alakulhat ki, de a csapadék intenzitásától függően ennek akár a kétszerese is simán lehullhat. Síkvidéken bár láthatunk majd hópelyheket, megmaradó hólepel csak kis eséllyel jöhet létre.
Habár az első hó szépségéhez semmi sem fogható, nem szabad elfelejteni annak veszélyeit sem. A Magyar Közút figyelmeztető közleményében beszámolt róla, hogy az időjárási előrejelzések alapján péntek délutántól kezdődően az Északi-középhegységben, vagyis a Mátra, a Bükk és a Zemplén magasabban fekvő területein több centiméteres hóréteg várható, de ezen térségek alacsonyabb síkvidéki részein is kialakulhat hólepel.
A Magyar Közút november 10-e óta már téli üzemmódban dolgozik, ennek megfelelően a szükséges előszórási, preventív sószórási munkákat is elvégzi még a havazás előtt az érintett megyékben. Ha a friss hó eléri a 3-5 centimétert a burkolaton, akkor kezdődhetnek majd az ekézési munkák.
Javaslataik az autósokhoz:
Első körben még a havazás előtt megelőzésképpen juttatnak ki síkosságmentesítő anyagokat, hogy megakadályozzák a friss hó azonnali letapadását a burkolatra. Ezt nehezítheti, hogy sok helyen esőzésből vált majd át havazásba az időjárás, így az előzetesen kijuttatott anyagokat lemoshatja az eső. A szükséges esetekben a síkosságmentesítési munkákon kívül a hóeltakarítási munkákat is elvégzik a burkolaton. A munkagépek minden esetben egy előzetes ütemterv és beavatkozási sorrend szerint avatkoznak be, mind az előszórási, mind az aktív védekezési munkákat első körben a főutakon, forgalmasabb mellékutakon, majd az alacsonyabb forgalmú útszakaszokon, bekötőutakon végzik el. A munkagépek a mérnökségi telephelyekről indulnak el az országos utakra és a településeken átvezető szakaszokra, így egy-egy munkagép teljes fordulóköre a beavatkozás jellegétől, az időjárási és forgalmi helyzettől, valamint a terepviszonyoktól függően 2-4 órát is igénybe vehet. – írják a közleményben.