Teljesen új átverésre hívta fel a figyelmet a napokban a fogyasztóvédelmi hatóság.
Az elsősorban egészségmegőrzőnek mondott étrend-kiegészítőket telefonon kínálják a cégek, és csalinak az első csomagot ingyenesen ki is szállítják. Igen ám, de a megrendeléssel a vásárló egyúttal beleegyezik abba is, hogy a későbbiekben – többnyire havi rendszerességgel – automatikusan újraküldjék a terméket, ami mellé már csekket is mellékelnek, amelynek összege több tízezer forint is lehet.
Ha a befizetés elmarad, a vállalkozás egyszeri felszólítás után behajtócégen keresztül próbálja érvényesíteni a követelését, egyéb költségeket, késedelmi kamatot is felszámítva. Ez a módszer tulajdonképpen váltotta a főként nyugdíjasok átverésére szakosodott, kamu árubemutatós hálózatokat, amelyeknek ezrek estek áldozatul.
– Annyira ügyesen fogalmazzák meg a szöveget az elején, hogy az ember észre sem veszi, miről is van szó. Nekem nem étrend-kiegészítőket akartak eladni, hanem ismeretlen kozmetikumokat – mondta lapunknak B. Etelka (68), aki rábólintott arra, hogy küldjék a csomagot, de az „apróbetűs” rész csak később esett le neki, nevezetesen, hogy mennyit kell majd fizetnie a havi csomagok után. 16 ezer forintjába került volna.
– Szerencsére még időben lemondtam.
– Most hallottam az új átverésről – mondta lapunknak Póka Mária (85), aki korábban már többször is megjárta, hiszen úgy érezte egy-egy termékbemutató után, hogy valami csodakészülékre lelt, de több „csodaeszközről” is kiderült utóbb, hogy bár ártani nem árt, többször fizetett a reális árnál sokkal többet. – A nagy leleplezések óta én is sokkal óvatosabb vagyok, de néha tényleg csalogatóak a reklámok, egy-egy hatékonyabbnak ígért vitamint, mozgásszervi gyógykészítményt én is rendelek néha, de nem árt az óvatosság!
– Az új értékesítési formákat kiemelten ellenőrzi a hatóság. Arra kérjük a fogyasztókat, feltétlenül jelezzék a kormányhivataloknál, ha megtévesztő, visszaélésszerű gyakorlattal találkoznak, mert ezzel nagyban megkönnyíthetik a munkánkat – közölte Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára.
Fontos tudni, hogy az efféle esetekben is megilleti a vásárlót a 14 napos elállási jog. A fogyasztóvédelmi hatóság pedig árubemutatóval vagy telefonos értékesítéssel kapcsolatos jogszabálysértés esetén 15 ezer forinttól akár a nettó árbevétel 5 százalékáig terjedő bírságot is kiszabhat – írja a Blikk..
– Egy kormányrendelet kötelezi a terméket kínáló céget arra, hogy közérthetően mondjon el róla mindent. Ahhoz, hogy a szerződés érvényes legyen, a fogyasztónak kérnie kell a termékminta megrendelését – tájékoztatott Horváth Lóránt ügyvéd. – A vételárat az értékesítő csak abban az esetben követelheti, ha a terméket átvették, felbontották, majd 14 napon belül igazolhatóan nem küldték vissza, élve az elállási joggal.
A Blikknek nyilatkozó érdekvédő arra is felhívta a figyelmünket, hogy az elállási jog meghosszabbodik bizonyos esetben.
– Ha nem kaptunk a vásárláskor megfelelő tájékoztatást arról, hogy 14 napos elállási jogunk van, akkor ez a „meggondolási idő” egy teljes évre is hosszabbodhat – hangsúlyozta Baran Alexandra ügyvéd. – Amennyiben nemfizetésre hivatkozva már behajtóval fenyegetőzik a cég, érdemes a békéltető testületekhez fordulnunk, és jelezni azt, hogy nem tájékoztattak az elállási jogunkról. Minden ilyen panaszt megvizsgálnak – tette hozzá a szakértő.
Indirekt/Blikk