Úgy tűnik, hogy pillanatnyilag nem kell üzemanyaghiánytól tartani, azonban semmi nem garantálja, hogy ez a helyzet nem fog változni a (közel)jövőben.
Több szempontból is nagyon érzékeny a jelenlegi üzemanyag-ellátási helyzet, mivel a hazai import jelentős része kiesett, a nyár pedig egy kiemelt forgalmú időszak, 30-40 százalékkal nő a kereslet a vakációk kezdete után – közölte Ratatics Péter, a Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója.
Az ársapka miatt „egylábú lett az ország”, csak a Molra lehet számítani. A kereskedőknek ugyanis nem éri meg felvásárolni az üzemanyagot, mert annak hazai eladásával egyszerűen nem termelnek. Ezen felül az orosz kőolajembargó miatt Európában nem zárható ki, hogy időszakosan áruhiány keletkezik, mert Oroszország szerepe az üzemanyagimportban is nagyon jelentős Magyarországon. Átlagosan 10-15%-kal több dízelt fogyasztunk, mint amennyit képesek vagyunk itthon előállítani, tehát szükségünk van importra.
„A helyzetet súlyosbítja, hogy a schwechati finomító karbantartási újraindulása nem sikerült: várhatóan több hónapot csúszik, ezért úgy számolunk, hogy az OMV időszakosan nem lesz képes annyi terméket importálni, mint korábban” – Mondta el a Portfoliónak adott interjújában Ratatics Péter.
Mindezen felül a Molban is kötelező karbantartási munkálatok elé néznek: Pozsonyban július 20-ig tart a finomítói leállás, a Dunai Finomító pedig augusztusban és októberben nagyjából egy-egy hónapra részlegesen leáll. Ez azt jelenti, hogy a dízeltermelés augusztusban a harmadára fog csökkenni.
Átmeneti kiürülések már most is előfordulnak a Mol kutakon, de ezeket egyelőre pár órán belül kezelni tudják. A töltőállomások leürülése elsősorban a megnövekedett kereslet miatt alakulhat ki.
„Magyarország még a legnagyobb vészhelyzet esetén is, ha esetleg valami miatt minden forrás megszűnne, több hónapig képes lenne biztosítani az ellátást” – emelte ki az ügyvezető igazgató.