Sokkoló, de nem kizárt, hogy januártól literenként 700 forintos benzinhez kell szoktatnunk a szemünket és a pénztárcánkat. Több tényező együttállása miatt óriásira növekedhetnek az üzemanyagárak: a kitermelés csökkenése, a forint gyengülése, a Brent típusú kőolaj ára, illetve a jövedéki adó emelése is hozzájárulhat a brutális dráguláshoz.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint az utóbbi hetekben nagyon kedvezőtlen fordulatok következtek be a magyar üzemanyagárakat érintően:
„A hazai üzemanyagárak a kőolaj világpiaci árának, a dollár-forint, illetve az euró-forint árfolyam alakulásának függvényében változnak. Az utóbbi néhány hétben – sajnos – az árat befolyásoló mindkét jegyzés kedvezőtlen irányba változott” – nyilatkozta a szakértő az InfoRádiónak.
Az említett, Brent típusú kőolaj ára az elmúlt pár hét alatt óriásit ugrott, több mint 20%-ot emelkedett. Ehhez párosul, hogy a forint árfolyama is elmozdult, 5%-os gyengülés volt érzékelhető az elmúlt napokban a dollárhoz viszonyítva. Mindkét tényező szorosan hozzájárul ahhoz, hogy megemelkedtek a hazai üzemanyag-forgalmazók árai.
Grád Ottó kiemelte: a fogyasztásban egyelőre nincsenek jelentősebb változások, még annak ellenére sem, hogy általában drámai visszaesésről hallani ezen a téren. A szakértő szerint ez azért van, mert a tavalyi, kimagaslóan nagy gázolaj- és benzinfogyasztási adatokhoz, illetve a bázis rendkívül magas szintjéhez képest az idei évben látszanak negatív adatok, ám a MÁSZ töltőállomásainál a fogyasztási, értékesítési adatok körülbelül a 2021-es számokkal egyeznek meg.
Természetesen most, hogy a 600 forintos szintet stabilan átlépte, sőt, most már jelentős mértékben meghaladja a hazai üzemanyagár, azt gondolom, már az augusztusi számadatokban is tapasztalunk majd némi visszalépést. Tehát az év hátralevő részében a fogyasztás némiképpen csökken majd – mondta Grád Ottó, aki úgy látja, a 2022-es adatokhoz képest ez a visszaesés szintén relatív, hiszen 2022 utolsó negyedévében már nagyon komoly ellátási problémák voltak, amelyek befolyásolta a fogyasztási adatokat is.
Az OPEC-országok, köztük Szaúd-Arábia, már jelezte, hogy szeptembertől várhatóan csökken az olajkitermelés. Oroszország is – ahonnan a magyar üzemanyag származik – hasonló szándékot jelentett be.
Ám Grád Ottó szerint ezek a bejelentések a fizikai szállításokra nem lesznek hatással, mivel a vezetékes szállítási mód a legutolsó, amin meglátszik a szállítási csökkenés.
Tehát fizikai, kőolajellátási probléma nem lesz az év hátralevő részében. Az egy másik kérdés, hogy ezek a csökkentések, amelyeket már bejelentettek – és amelyek egy részét már be is vezette mind Szaúd-Arábia, mind Oroszország –, az egyik alapvető okát jelentették annak a közel 20 százalékos kőolajdrágulásnak, amit az utóbbi hetekben tapasztalhatunk – hangsúlyozta.
– Azt gondolom, a kőolaj áremelkedése lelassul majd, aztán stabilizálódik az év hátralevő részében, és valahol a 85 dollár környékén kialakul egy újabb egyensúly.
A főtitkár szerint abban az esetben ha a forint javul, vagy legalábbis nem romlik tovább, a hazai üzemanyagok árának emelkedése is megállhat.
Ám 2024 elején nem szabad meglepődnünk, ha 700 forintos literenkénti árral találjuk magunkat szemben:
– Kedvezőtlenül hat majd a fogyasztásra és az inflációra is a bruttó negyven forintot meghaladó adóemelés, ami mindenképpen megjelenik majd az üzemanyagok árában. Ha tehát a nemzetközi trendek folytatódnak, és hatszázötven forint feletti üzemanyagárszinttel indulunk neki a következő évnek, az év első napján egyik napról a másikra hétszáz forint feletti üzemanyagárakat is tapasztalhatunk majd a töltőállomásokon.
A 700 forintos ár a szakértő szerint csak abban az esetben kerülhető el, ha kormány módosítja a jövedékiadó-változásra vonatkozó elképzelését, ha a Brent jegyzése alacsonyabb lesz. Persze, a brutális ár elkerüléséhez még a forint árfolyamának kedvező alakulása is szükséges.