Teljesen megvan kötve a MÁV keze, mivel nincs elég forrás arra, hogy több modern, klímával felszerelt vonatot beszerezzenek, ezért alternatív módszerekkel próbálnak operálni.
Ahogy azt korábban már megírtuk, az idei nyár lesz minden idők legmelegebbike. Az időjárási tényezőket figyelembe véve pedig nagyon fontos kérdés a tömegközlekedési eszközök klímával való felszereltsége, hiszen rendkívül veszélyes a fülledt vagonokban való utazás mind az utasokra, mind pedig a járművezetőkre való tekintettel.
Ezzel kapcsolatban kereste meg az Index a MÁV-ot, akiknek azt a kérdést tették fel, hogy mi az oka a klíma nélküli vasúti közlekedés gyakoriságának?
A vasúttársaság kocsijainak – ülőhelyre vetítve – 42 százaléka rendelkezik légkondicionáló berendezéssel. A korábban beszerzett második generációs InterCity-kocsik légjavító berendezésűek, bizonyos hőmérséklet felett sajnos már kevésbé tudják lehűteni a levegőt. Így az elmúlt években egyre forróbb nyári hőmérséklet miatt alakulhat ki az utazókban az az érzet, hogy a klíma nem megfelelően működik. Az InterCityk jelentős részében ugyanakkor már közlekedik modern, új gyártású IC+ kocsi is, amely hatékony klímaberendezéssel rendelkezik
– kapták a választ, amihez azt is hozzátették, a MÁV eltökélt az utaskomfort javításában, aminek csak a források rendelkezésre állása szab határt: „a lehetőségeink szerint szerzünk be új járműveket, és korszerűsítünk meglévőket”.
A vasúttársaság azt is kiemelte, az InterCity vonatokon törekszenek a lehető legtöbb klimatizált kocsit biztosítani, mivel az IC-minőségű kocsikban alapszolgáltatás a klíma. Mivel ezeket a kocsikat nagy sebességű üzemmódra tervezték, az ablakok ezekben nem is kinyithatók. Ha egy ilyen típusú kocsiban nem működik a klíma, akkor a jegyár ezt tartalmazó felára visszajár az utasoknak.
„Nem valószínű, hogy direkt kapcsolnák ki a klímákat. Meghibásodások sorával küzd a MÁV, és a karbantartással is gondok vannak”
– mondta a lapnak Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke, aki rámutatott egy folyamatos dilemmára is: melyik a rosszabb, ha megy a vonat, de klíma nélkül, vagy ha egyáltalán nem megy.
„A MÁV-START már az elmúlt évtizedben is kizárólag klímás járműveket vásárolt, illetve gyártott (FLIRT- és KISS-motorvonatok, IC+ kocsik), a társaság járműstratégiájában pedig ezentúl is kizárólag klimatizált járművek beszerzése szerepel” – szögezték le.
A flotta megújításának nem az utaskomfort iránti elkötelezettségünk, hanem a rendelkezésre álló források szabnak csak határt – utaltak a fennálló forráshiányra.
Az összes üzemképes új vonatunk (korszerű kocsik és motorvonatok) forgalomba van állítva, de nem áll rendelkezésre annyi, hogy minden vonat, minden kocsija új, klimatizált járművekből legyen kiállítva. Ezért is készült a járműfejlesztési stratégia, amelynek megvalósulása esetén 100 százalékos lesz a klimatizált vonatok száma. Ennek üteme a rendelkezésre álló forrásokon múlik.
A MÁV hangsúlyozta, hogy a két összetevő független egymástól, hiszen a mozdonyvezetői fülkéket folyamatosan ellátják klímaberendezésekkel azokon a járműveken (mozdonyok, kocsik, motorvonatok), amelyek még nem rendelkeznek vele. Amennyiben ez mégsem valósul meg, úgy „a megfelelő szellőztetés és védőital ilyen esetben is rendelkezésre áll” – közölték.
Amennyiben az országos tiszti főorvos harmadfokú hőségriadót rendel el, úgy a MÁV ivóvizet oszt szét az utasok között, igaz, ezt jogszabály nem írja elő:
Ilyen esetben arra kérjük az utasokat, hogy elegendő folyadékot, lehetőleg ivóvizet vigyenek magukkal az utazásokhoz. Jelentős késéssel járó rendkívüli helyzetekben – amennyiben megszervezhető – természetesen biztosítjuk számukra az ivóvizet – közölte a vasúttársaság.