KezdőlapAutóAmerikai felfedező európai köntösben

Amerikai felfedező európai köntösben

Ismert, ütős név az Explorer, de nálunk nem ugyanazt a modellt árulja a Ford, mint Amerikában. Az európai változat egy közepes méretű elektromos szabadidő-autó.

Az új Ford Explorer a Capri nagytestvére. Ugyanaz a design, ugyanaz a kiállás, csak ennek nagyobb a feneke, mint a jó nevű testvérmodellé. A Ford nem cicomázta túl az új Explorert – mégis, minden vonalának célja van. A magas övvonal, az lekerekített élek és a stílusos lámpák sportos összhatást keltenek. A 20 colos felnik, amelyeket a Platinum felszereltséghez kapunk, valamint ez a metálkék fényezés különösen jól áll az autónak. Ugyanakkor az a karakteresség, ami korábban az Explorert (magyarul felfedező) megkülönböztette a konkurenciától, mostanra szinte teljesen eltűnt. Pontosabban az európai változatból, mert az amerikai egészen más, markánsabb, egyedibb és nagyobb is. Az sokkal inkább megtestesíti az amerikai életérzést.

Az utastér kétségkívül a Ford legnagyobb előrelépése az előző generációkhoz képest. Az új Explorer belseje minőségi anyaghasználatával és modern elrendezésével próbálja elhitetni velünk, hogy felér a prémium szegmenshez. A puha tapintású műszerfal, a jól szigetelt utastér, valamint a hatalmas – akár 14,6 colos – dönthető központi érintőképernyő első ránézésre valóban hatásos. De épp ez az digitális kijelző az, ami néhány óra használat után komoly frusztrációkat tud okozni. A klímavezérlés, az ülésfűtés, a szellőzés, a tükörállítás és számos más funkció csak a képernyőn keresztül érhető el.

Fizikai gombok? Azok teljesen hiányoznak. Egy mozgásban lévő járműben az ilyen kialakítás kifejezetten balesetveszélyes lehet, és bár a grafikai felület megnyerő, és baromi modernnek hat, de ne szépítsük, a használhatósága rossz. Mobiltelefont sem lehet használni vezetés közben a kezünkben, ez meg olyan, mintha egy táblagépet ütögetnénk. Ez mennyivel másabb, mint az okostelefonunk? Csak annyival, hogy rögzítve van. A régebbi autókban a fűtést vagy a hűtést pikk-pakk bekapcsolatuk, ennél másodpercekig bíbelődhetünk ezzel.

Bár a jelvény a Fordé, a lélek inkább német – az autó műszaki alapját a Volkswagen által fejlesztett MEB-platform adja –, ugyanaz, amelyre az ID.4, ID.5, a Skoda Enyaq vagy éppen a Ford Capri is épül. Teljesítmény az Explorer EV két változatban érhető el. Nálunk az Extended Range modell, tehát a nagyobb hatótávú. Ez a 77 kWh-s akkumulátorral szerelt modell kellő odafigyeléssel (gázadással) 550–580 kilométert is elmegy. És azért persze olykor kiélvezhetjük a 210 kW (286 LE) teljesítményt erejét. A töltés gyors: a DC gyorstöltéssel 10–80 %-os telítettséghez kb. fél óra. A kocsi maximális sebessége 180 km/h.

Összességében elmondhatjuk, az új Ford Explorer hozza azt a szintet, amit a márkától elvárunk, stílusos, jól felszerelt, minőségi és hatékony villany-SUV. A 13 millió forintos induló árával ott van nagyjából, ahol a konkurencia.

Indirekt/Kiss B. László