KezdőlapAutóNem lesz népautó, de ettől még király

Nem lesz népautó, de ettől még király

A retro stílusú Ford Bronco fantasztikusan jól vezethető, remek terepképességű autó, s nem véletlenül lett nagy siker a hazájában, az Egyesült Államokban.

Senki sem jár dagonyázni, de mindenki terepjárót akar. A piac legtöbb modellje ugyanakkor inkább csak telekjáró. A Ford Bronco nem az, igaz, nem is lesz tömegmodell. Az 1966-ban piacra dobott Bronco hatalmas népszerűségnek örvendett. Olyannyira sikeres volt, hogy az 1980-as években már a 3. generáció futott. Aztán egy időre eltűnt a palettáról. Az amerikai cég hamvaiból feltámasztott terepjáróját 2021-ben mutatták be prototípusként, majd a magyar piacra 2023-ban érkezett meg. A Ford retro hangulatú autóját 2,7 literes, V6-os benzinmotor hajtja, masszív összkerékhajtású, és trükkösen variálható a karosszériája. Akár kabriót is csinálhatunk belőle némi szerelés, átalakítás után.

Egyedi fazon az új Bronco, a mostani változat formai játéka az ősmodellt idézi. Az orra abszolút bájos az egyedi lámpákkal, ami a hatvanas évekbeli első generációra hajaz. A kocsi teteje lebontható több részben, elöl kettő, középen egy, és hátul is egy jókora darabban külön levehető. Az elsőkhöz nem, a hátsóhoz viszont kell szerszám. A művelet kissé macerás, de megéri. A terepjárón több karosszériaelem is műanyagból készül, például az ajtók, amik keret nélküliek is, vagyis nagyon könnyűek. Nem kell hozzá komoly kézügyesség, az ember pár perc alatt le tudja kapkodni ezeket. A 4,8 méteres Bronco lecsupaszítható és könnyen kabriót csinálhatunk belőle. A végeredmény nagyon menő.

Az utastér nagy és tágas, pont olyan, amilyen egy ekkora autótól elvárható. A műszerfal hatalmas, a modern digitális kijelző – a sok információval – persze ebben is benne van. Az anyaghasználat nem olyan, mint egy Mercedesben, de azért nem is daciás. Kiváló a vezetési pozíció és nagyon kényelmesek az ülések.

Nálunk csak a 2,7 literes, V6-os benzines biturbó motorral forgalmazzák ezt a Ford terepjárót. Elsőre hihetetlenül hangzik, de a 335 lóerős teljesítménynek és az 563 Nm-es nyomatéknak köszönhetően 6,7 másodperc alatt képes 100 km/órára gyorsulni ez monstrum. Hogy minnyire jól használható és elpusztíthatatlan terepen a Bronco, említsük meg, hogy 237 milliméter a hasmagassága, jók a terepszögei (elöl: 38°, hátul: 31°, rámpaszög: 22°), kapcsolható az összkerékhajtása, a gázlómélysége pedig nyolcvan centiméter.

Hét vezetési üzemmódból választhatunk. Csúszós út, jég, homok, sár és nyomvályús utakra is talál megoldást a rendszer, ahogy a sziklamászásra is, ha a helyzet úgy hozza. A sofőrnek nem kell hosszasan agyalnia, csupán eltekeri a terepváltó forgókapcsolóját, a berendezés automatikusan hozzárendeli a megfelelő hajtási rendszert. Egyébként itthon nincs manuális váltó a kocsihoz, a 10 fokozatú automata sebességváltó benne van a 30,7 milliós alapárban. Jegyezzük meg azt is, hogy a teljesítményéhez és tömegéhez képest nem, de amúgy sokat fogyaszt, 13 liter fölött.

Drabális, szögletes, igazi off road-dizájnú az új Ford Bronco. Nem is vitás, a Jeep Wrangler a fő ellenfele, és a szellemisége, a stílusa is ugyanolyan. Talán még a G-osztályú Mercedes hasonló kaliber, csak az jóval drágább. Ugyanakkor a városban és terepen is ugyanolyan jól használható ez a kocsi, mint a fő riválisai. Az biztos, a Bronco nem lesz népautó nálunk, de ettől még nagyon király.

Indirekt/Kiss B. László