Azonban az adventi és karácsonyi bevásárlási szezonban még nem kell attól tartaniuk a vásárlóknak, kereskedőknek és gyártóknak, hogy a dubaji csokoládé neve tiltólistára kerül.
Az elmúlt hónapokban a dubaji csokoládé hihetetlen gyorsasággal vált népszerűvé, és mára számos gyártó kínálja Európában, köztük Magyarországon is, ahol viszonylag magas áron árusítják. Felvetődhet azonban a kérdés, hogy vajon szabadon használható-e a „dubaji csokoládé” elnevezés, vagy van valaki, aki előbb-utóbb fellép a használata ellen, kijelentve: „Ez az én szellemi tulajdonom!”.
Az édesség megalkotását Sarah Hamoudának, a dubaji Fix Dessert Chocolatier alapítójának tulajdonítják. Hamouda nemcsak vállalkozó, hanem influenszer is, és története jól példázza, milyen üzleti lehetőségeket kínál a közösségi média. Az Instagramon maga mesélte el, hogyan született meg a dubaji csokoládé: várandóssága alatt valami különleges édességre vágyott, amit a férje nem talált meg Dubajban. Végül Sarah döntött úgy, hogy maga készíti el azt, amire vágyott.
Az édesség hamar népszerűvé vált, különösen miután a TikTokon futótűzként terjedtek róla a videók.
A Deutsche Welle vizsgálta meg, hogy a dubaji csokoládé neve jogi védettség alatt áll-e. Noha arról nincs információ, hogy a termék megalkotója valamilyen jogcímen igényt tartana a névhasználatra, felmerült, hogy Dubaj maga léphetne közbe.
Hasonló helyzet áll fenn például a tokaji aszú, a champagne vagy a portói bor esetében, amelyek oltalom alatt álló eredetmegjelölések (OEM).
Az ilyen védett termékeket egy nemzetközi megállapodás, a Lisszaboni Megállapodás genfi szövege szabályozza. Ezen egyezmény az Európai Uniót is magában foglalja, de az Egyesült Arab Emírségek nem tagja ennek a szerződésnek – magyarázta Rüdiger Bals szabadalmi jogász a DW-nek.
Ennek következtében Dubaj jelenleg nem tudja megakadályozni, hogy Európában gyártott termékeket „dubaji csokoládé” néven forgalmazzanak. Azonban létezik másik lehetőség is: a kétoldalú egyezmények rendszere.
Elméletileg az Egyesült Arab Emírségek regisztrálhatná a „dubaji csokoládét” mint földrajzi eredetmegjelölést a saját joghatóságán belül – állítja a német szabadalmi hivatal. Ezt követően pedig az Európai Unióhoz fordulhatnának védettségért – számolt be róla a Világgazdaság.