2021.05.17
Paszkál
Kezdőlap Belföld Elege lett: Fluor Tomi kirohant a műanyag palackok használata ellen

Elege lett: Fluor Tomi kirohant a műanyag palackok használata ellen

Új kampányvideóval jelentkezik a Greenpeace Magyarország, melynek szövegét Fluor Tomi mondta fel. A kampány a cégvezetőket szólítja meg, hogy vállaljanak ők is szerepet a világszintű műanyagválság megoldásában. A probléma mára akkora, hogy a piac nem háríthatja tovább a fogyasztókra a felelősséget: a cégek feladata, hogy a fogyasztók számára fenntartható megoldásokat tegyenek elérhetővé, és visszaszorítsák az eldobható műanyagokat, méghozzá minél előbb.

Mi lenne, ha a műanyag csomagolásokra is kötelező lenne olyan figyelmeztető feliratokat tenni, mint a dohánytermékekre? Ezzel a gondolattal játszik el a Greenpeace új figyelemfelhívó videója, amelyben a sampontól a PET-palackig, eldobható műanyag pohártól az öblítős flakonig mindenen feliratok hívják fel a figyelmet az egyszer használatos műanyagok káros hatásaira. A videóban szereplő szimbolikus termékeken olyan címkék szerepelnek, mint „Egyes műanyagok akár 400 évig szennyezik a környezetünket” és „A legnagyobb óceáni szemétsziget 27-szer nagyobb Magyarországnál.”

A műanyagok korlátlan elterjedése az emberiség egyik legnagyobb kríziséhez vezetett: a természetbe kikerülő felfoghatatlan mennyiségű műanyag szemét nemcsak az élővilágot veszélyezteti, de a klímaválság súlyosbodásához is jelentősen hozzájárul, hiszen a műanyag is kőolajszármazékokból készül, hatalmas károsanyag-kibocsátással.

A problémával kapcsolatban egyre tudatosabbak a fogyasztók is, amit jól mutat például a csomagolásmentes boltok elterjedése, a zero waste életforma növekvő népszerűsége, vagy akár a Greenpeace műanyag zacskók betiltását célzó petíciójára érkezett rekordszámú, mintegy negyedmillió aláírás is.

A cégek azonban egyelőre mintha nem hallanák meg a fogyasztók szavát. A Greenpeace célja a kampánnyal ezért az, hogy az eldobható műanyagba csomagolt termékeket gyártó cégek a valódi innovációban versenyezzenek egymással: abban, hogyan tudnak minél gyorsabban minél kreatívabb megoldásokat bevezetni az egyszer használatos csomagolóanyagok helyett.

Fluor Tomi, a kampány nagykövete elmondta: „Azért csatlakoztam a Greenpeace kampányához, mert itt az ideje, hogy a cégek is szerepet vállaljanak a műanyagválság megoldásában. Ahol csak lehet, próbálom elkerülni az eldobható műanyag csomagolásokat. De ez szinte lehetetlen, amikor mindent eldobható palackban meg pohárban lehet kapni, és még az is hat réteg műanyagba van csomagolva. Én szeretnék jól dönteni, de ha a cégek még döntési lehetőséget sem adnak, akkor nem tudok. Ezért remélem, hogy ez a kampány eljuttatja hozzájuk az üzenetet: hogy mi fogyasztók a szeméthegyeket termelő eldobható műanyagok helyett végre újrahasználható, környezetbarát csomagolásokat szeretnénk.”

Simon Gergely, a Greenpeace vegyianyag szakértője elmondta: „A bolygónkat fojtogató műanyagválságot csak együtt tudjuk megoldani – fogyasztók, cégvezetők, és politikai döntéshozók. Az elmúlt években egyre több ember értette meg, hogy fogyasztásával miként járul hozzá a műanyagválsághoz, és egyre többen próbálnak változtatni is. Uniós és hazai szinten is egyre több előremutató intézkedés születik, itthon például döntöttek a műanyag zacskók tilalmáról, illetve megadóztatásáról, és a parlament zöld utat adott a PET-palackokra kivetendő betétdíjnak is. Most a cégeken a sor. Léteznek már kreatív és innovatív megoldások az egyszer használatos csomagolások lecserélésére. Szeretnénk ezekből most már minél többet látni.”

A kampányt egy weboldal foglalja össze, amely bemutatja az egyszer használatos műanyag termékek alternatíváit. A Greenpeace reméli, hogy minél több cégvezető felkeresi majd ezt az oldalt, és a jó példák által inspirálva egyre több jó megoldás váltja le a mostani környezetpusztító csomagolásokat. A kampány részeként bárki használhatja a Vigyázz, műanyag! online matricákat is, melyeket az Instagram matricakeresőjében lehet megtalálni.

A Greenpeace Magyarország megbízásából készített közvélemény-kutatásból kiderül, hogy a magyar lakosság 85 százaléka támogatja, hogy visszaválthatóak legyenek a PET-palackok, például betétdíj bevezetésével. Hasonlóan magas arányban, a lakosság 86%-a a visszaváltás mellett az italcsomagolások újratöltését is támogatja. Az eldobható italcsomagolások kivezetéséért indított greenpeace.hu/stopPET címen elérhető petíciót pedig már közel 30 000 ember írta alá.

Magyarországon egyébként február 1-től elsőként a Hell Energy állt le a PET-palack használatáról, lassan két hónapja nem palackozza műanyagba a szénsavas üdítőket.